بررسی و آنالیز اتاق فرار (رتبه بندی اتاق فرار)

ازآنجایی‌که همیشه در هر کسب‌و‌کاری، رقابت بر سر پیشبرد اهداف، رشد و گسترش آن، دغدغه فکری صاحبان و توسعه‌دهندگان بوده است، این شاخه کاری نیز مستثنا نبوده و به عناوین مختلفی بر سر آن اختلاف نظرات شدیدی هم به وجود آمده است. در اینجا با اشاره به بخشی از اجزای تشکیل‌دهنده و رتبه‌بندی آن در این حوزه تخصصی از بازی‌های فکری سعی بر آن داریم تا کمی از این چالش پیش روی را برای سازندگان و سرمایه‌گذاران و حتی برای بازیکنان تا حد امکان برطرف کنیم.

در اینجا ممکن است کمی موضوع و رتبه‌بندی‌های انجام‌شده با آنچه تاکنون تصور می‌کردید، متفاوت باشد؛ اما با توجه به بررسی‌های انجام‌شده و سطح بازی‌های ساخته‌شده تا به امروز، آنچه را که بازیکنان حرفه‌ای و برخی از صاحبان اتاق فرارها بر روی آن هم‌نظر بوده را به‌صورتی طبقه‌بندی کردیم تا در انتها بتوانیم با میانگین گرفتن، به نتیجه‌ای مناسب با ضریب خطای کمتری برسیم.

ابتدا بهتر است جدولی مانند نمونه‌های زیر در بخش‌های مختلف آماده کنید تا آن را برای تیم‌های تست پرکنید. با تهیه جدول، آنالیز بازی به‌مراتب ساده‌تر می‌شود.

  • سناریو

جزئیات طراحی

آیا در فرآیند طراحی سناریو به جزئیات، توجه کافی شده است به صورتی که قانع‌کننده و جذاب باشد تا باعث شود بازیکنان با لذت بخواهند اتاق را به پایان برسانند؟

اصالت

آیا مضمون اصلی داستان بازی منحصربه‌فرد بوده یا برگرفته‌شده از موضوعات تکراری یا کپی هست؟

غوطه‌وری

آیا بازیکنان در سناریوی بازی قرار می‌گیرند و هرچه بازی پیش می‌رود، بیشتر درگیر بازی می‌شوند؟

 

امتیاز از ۱۰ سناریو
۴ جزئیات طراحی
۲ اصالت
۴ غوطه‌وری
  • مأموریت

وضوح:

شما قرار است چه‌کاری و چگونه انجام دهید؟ (آیا فقط باید به دنبال کلید باشید یا همه دکور بازی را زیرورو کنید تا چیزی پیدا کنید؟)

چالش:

آیا موضوع بازی و مأموریت شما چالش‌برانگیز هست و آیا این برای همه اعضای تیم به یک‌میزان است؟

غافلگیری:

آیا غافلگیری در بازی اتفاق می‌افتد یا به‌سادگی همه‌چیز قابل حدس است؟

امتیاز از ۱۰ مأموریت
۴ وضوح
۴ چالش
۲ غافلگیری

 

 

  • تنوع معما و قفل

تنوع معما:

آیا همه معماها به سبک مشابهی هستند؟ آیا برای به دست آوردن یک عبارت منطقی باید کلی مطالب را از قسمت‌های مختلف اتاق جمع کنیم یا معماها ترکیبی از چالش‌های ذهنی و فیزیکی هستند؟

منحصربه‌فرد بودن:

آیا معماها از جایی کپی شده یا تجربه جدیدی برای بازیکنان ایجاد می‌کند؟

تنوع قفل:

آیا همه درها با تعداد محدودی قفل مشابه بسته شده است یا با ترکیبی از صفحه‌کلیدها و سنسورها و مگنت‌ها باز می‌شوند و در قفل‌ها تنوع وجود دارد؟

امتیاز از ۱۰ تنوع قفل و معما
۴ تنوع معما
۴ منحصربه‌فرد
۲ تنوع قفل
  • پیچیدگی معماها

سطح پیچیدگی:

معماهای اصلی تا چه مقدار چالشی و دشوار بودند؟ آیا برای حل آن‌ها به چندین قطعه نیاز هست؟ آیا متناسب با زمان و مکان، سطح دشواری تغییر می‌کند؟

زمان انتظار منطقی:

آیا زمان اختصاص داده‌شده به هر معما، برای حل آن کافی است؟

سرنخ‌ها:

آیا برای به دست آوردن تکه‌های گم‌شده معما و به دست آوردن سرنخ‌ها با چالشی مواجه خواهیم شد و آیا همه بازیکنان درگیر می‌شوند؟

امتیاز از ۱۰ پیچیدگی معماها
۴ سطح پیچیدگی
۳ زمان انتظار منطقی
۳ سرنخ‌ها
  • دکور

اصالت:

آیا در طراحی دکور اصالت طراحی وجود دارد یا کپی و مشابه دیگر اتاق‌های ساخته شده است؟

جزئیات:

آیا برای ساخت دکور به جزئیات و تطابق آن با سناریو توجه لازم شده است؟

ایمنی:

آیا به نکات و جزئیات ایمنی، خروج اضطراری، درهای مخفی و علائم برای بازیکنان توجه شده است؟

امتیاز از ۱۰ دکور
۴ اصالت
۳ جزئیات
۳ ایمنی

 

 

  • گیم مستر

مهارت پاسخگویی

آیا گیم مستر بازی می‌تواند پاسخگوی سؤالات باشد؟

کمک و راهنمایی

آیا به هنگام ارسال کمک و راهنمایی، سرنخ‌ها مفید هستند یا بیشتر گیج‌کننده هستند؟

همراهی

آیا گیم مستر در طول بازی درگیر بازی بوده و جذابیت بازی بازیکنان براش اهمیت دارد؟

امتیاز از ۱۰ گیم مستر
۴ مهارت و پاسخگویی
۳ کمک و راهنمایی
۳ همراهی

برای محاسبه امتیاز نهایی باید تمام امتیازات به‌دست‌آمده از هر جدول را جمع کرده و بر عدد ۶ که از سرفصل‌های انتخابی به‌دست‌آمده تقسیم کنیم.

هیچ نتیجه‌ای از این امتیازات نمی‌تواند ۱۰۰ درصد برای دیگران واقعی باشد. چون همیشه سلیقه و تشخیص می‌تواند در آن تأثیرگذار باشد.

البته که خیلی موارد دیگر هم هست که می‌تواند روی رتبه‌بندی تأثیرگذار باشد، اما این موارد، چیزهایی است که تاکنون در اثر تجربه به آن رسیده‌ایم.