تعریف اتاق فرار

ایده اصلی اتاق‌های فرار از بازی‌های ویدئویی گرفته شده است. از دیگر منابع الهام گرفته شده اتاق‌های فرار، فیلمها و سناریوهای داستانی هستند. و در آن بازیکنان باید بطور دقیق به دنبال سرنخ‌هایی باشند که بطور خاص برای بازی طراحی شده است.

شرکت ژاپنی به نام SCRAP در سال ۲۰۰۷، بازی‌های ویدئویی را به بازی‌های زنده و تجربی اتاق فرار تبدیل کرد. هدف تاکائو کاتو (Takao Kato) بنیانگذار این شرکت، طراحی گونه‌ای از بازی بود که بازیکنان بطور کامل در آن تجربه غوطه‌ور شوند. سپس اتاق فرارهای دیگر در کشورهای آسیایی و سپس در اروپا شهرت پیدا کرد و نهایتاً در سال ۲۰۱۳ نیز وارد کشور امریکا شد.

بوداپست در کشور مجارستان یکی از شهرهای پیشگام در بازی‌های اتاق فرار در اروپا است. در سال ۲۰۱۱ شرکت Parapark تأسیس شد. بنیانگذار آن آتیلا گیورکاویکس (Attila Gyurkovics) ایده ایجاد یک بازی فرار بصورت واقعی را داشت بدون اینکه از توسعه این بازی در آسیا اطلاع داشته باشد. آتیلا هنگام کار بر روی پروژه‌های تیم‌سازی جدید، به این ایده رسید. یک سال بعد، اصل بازی با اعطای اولین نمایندگی با نام هینت هانت (Hint Hunt)در مجارستان افتتاح شد. در همان سال، شرکت SCRAP در ایالات متحده تحت عنوان «بازی واقعی فرار» شکل گرفت. هینت هانت به سرعت این مفهوم را به انگلستان و سپس در سال ۲۰۱۳ به فرانسه صادر کرد. در کانادا نیز این مفهوم در سال ۲۰۱۳ شکل گرفته است.

اولین بار در ایران اتاق فرار در بهار سال ۹۵ رونمایی شد. تا به امروز بیش از ۲۰۰ اتاق فرار در ایران راه اندازی شده که نسبت به جمعیت و کشورهای دیگر خیلی خیلی تعداد اندکی می باشد.